سرهنگ عبدالرضا بازیاری-رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی استان بوشهر؛

پلیس،حامی اقتصاد سالم

یادداشت-سردار حیدر سوسنی-فرمانده انتظامی استان بوشهر ؛

فلسفه شعار" پلیس هوشمند، مردم قانونمدار"

هدف گذاری پلیس هوشمند، مردم قانونمدار، به عنوان شعار هفته انتظامی امسال، ایده شایسته ای است.
کد خبر: ۱۴۷۶۰۴۶

با پیشرفت روز افزون فن آوری اطلاعات، امروز مباحثی از قبیل: حکومت هوشمند، سرمایه انسانی هوشمند، محیط هوشمند، زندگی هوشمند و اقتصاد هوشمند روز به روز در حال گسترش است. تعامل این عناصر، هوشمند سازی جامعه را تعیین می کند، از طرفی افزایش چشمگیر برخی از مقوله های جرم شامل قتل، جرایم مرتبط با مواد مخدر و همچنین سرقت های شدید باعث شده است دستگاه های اجرایی قانون و همچنین دولت ها متوجه شوند که استفاده از روش های سنتی پلیس  به تنهایی موفق به کاهش جرم نخواهد شد، از این رو یک تلاش هماهنگ برای تشویق سازمان پلیس برای تشدید استفاده  و اجرای سیستم های پلیس الکترونیکی و هوشمند سازی پلیس انجام گرفته است،

هدف گذاری پلیس هوشمند، مردم قانونمدار، به عنوان شعار هفته انتظامی امسال، ایده شایسته ای است، پلیس هوشمند نگاهی آینده نگرانه برای ایجاد سیستم خود تنظیم اجتماعی و پاسخی مناسب به میل انسان به آزادی عمل و فراغت از محدودیت و کنترل  است. کارآمدی پلیس هوشمند منوط به وجود شهروند هوشمند است و مهمترین مساله در فراگیری هوشمندانه، رعایت و اعتماد به قانون و قانونمندی است. و باور به اینکه قانونمندی و قانونمداری همگانی شرط لازم داشتن جامعه سالم و پویاست. بنابراین، تلاش برای ساخت یک جامعه قانون مدار، یکی از اهداف اصلی مدیران و حاکمان در عصر حاضر می باشد. پر واضح است که در صورت نهادینه شدن قانون مداری و قانون گرایی در یک جامعه، می توان انتظار رشد و پیشرفت قابل ملاحظه ای را داشت.

 با مشاهده جوامع توسعه یافته، روشن می شود که بخش زیادی از پیشرفت های صورت گرفته را باید برآمده از همیاری و همدلی شهروندان جامعه دانست که با قانون مداری خود، نهادهای مختلف اجتماعی را در راستای ایفا وظیفه اجتماعی و حقوقی خود همراهی می کنند. بنابراین، داشتن شهروندانی قانون مداردر جامعه، می تواند یکی از ضرورت ها و خواسته های حکومت و دولت باشد و برای تحقق چنین هدفی، تلاش نمایند. و تحقق اهداف در این راستا، مستلزم تامین زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز است.

ضرورت ساخت یک جامعه و مردم قانون مدار، استفاده از ظرفیت های فرهنگی و فرهنگ سازی در این عرصه می باشد و با نهادینه سازی مولفه های فرهنگی در جامعه، می توان دستاوردهای قابل ملاحظه ای در حوزه های مختلف اجتماعی، از جمله امنیت، آرامش، رشد و توسعه داشت. چرا که قانونمندی زمینه های ایجاد امنیت پایدار در جامعه است. و مولفه های تشکیل دهنده امنیت پایدار در افق 1404، داشتن جامعه ای " امن" ، " با ثبات " ، " توسعه یافته" و " الهام بخش" است که ازاهدف های سند چشم انداز محسوب می گردد. راه و شیوه رسیدن به امنیت پایدار، قوی شدن جامعه ایران در حوزه های گوناگون اقتصادی، علمی، فناوری، سیاسی، نظامی و فرهنگی است. و لازمه پیشرفت و توسعه، عدم نگرانی از ناپایداری در امنیت مردم و نظام جمهوری اسلامی است.

باید توجه داشت که با پیشرفت وگسترش ارتباطات، مسئله ایجاد فضای مجازی، حذف فاصله فیزیکی و نزدیکی افراد بشر به تحولات عصر حاضر است که سبب افزایش آگاهی، توسعه و بالا رفتن سطح توقعات و انتظارات شهروندان شده است.

تردیدی نیست که راه اصلی تحقق امنیت اجتماعی مطلوب، بدون داشتن پلیس مقتدر، هوشمند، توانا ،چابک و با کفایت، محقق نخواهد شد. ضمن اینکه یکی از اهداف سازمان پلیس ایجاد یک جامعه قانون مدار است و یکی از مهم ترین دستاوردهایی که قانون مداری می تواند برای جامعه به ارمغان بیاورد، نظم و انضباط در جامعه می باشد؛ ثمرات  هوشمند سازی و قانون مداری در جامعه التزام به قانون  که به عنوان مهمترین عامل برای حرکت در راستای تحقق عدالت در جامعه، می باشد و جامعه ای که قانون مداری را سرلوحه ی خود قرارداده است، از مزیت قانون مداری به نحو احسن بهره مند خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها